Saturday, April 15, 2006

Interview met Marktplaats Handelspost WePaYou in Alphen aan de Rijn

Interview met Marktplaats Handelspost WePayou in Alphen aan de Rijn
Bron: www.smartsellers.nl
06-04-2006 18:00


Middels email het volgende interview afgelegd met het dropoff concept "WePaYou"

Kun je een kleine omschrijving geven van jullie bedrijf?

WePaYou is een onderneming die gebruikte spullen, overtollige voorraden aanbied op eBay en Marktplaats. Een zogenaamde eBay Drop-off shop/Marktplaats Handelspost. Wij werken met 6 man totaal. We zijn voornemens dit tot 10 man sterk te laten groeien tot einde dit jaar. Misschien gaan we binnenkort het roer helemaal omgooien en gaan we naar een groter pand (4500m2) verhuizen. Maar hier zijn we nog mee bezig en kunnen nog niet zeggen of dit gaat lukken.

Waarom een eigen bedrijf?

WePaYou is geboren uit noodzaak omdat Sylvia van werkgever wilde veranderen. Omdat de banen niet voor het oprapen liggen hebben we besloten een nieuwe onderneming op te starten en dat is WePaYou geworden naar voorbeeld van een concept uit de VS. Daarbij zijn wij een familie met veel ondernemers dus een eigen onderneming ligt voor de hand.

Jullie zijn vandaag over de 500 feedbacks gekomen, waarvan meer dan 99% positief, wat is jullie geheim?

We proberen iedere klant 100% tevreden te stellen. Gelukkig is dit op twee gevallen na gebeurd. Soms valt het artikel tegen en dan geven wij 8 dagen retourgarantie, ongeacht de reden. Hiermee scoren wij zeer goed. Het gekke is dat er pas 1x een item geretourneerd is. De meeste mensen vinden het blijkbaar lastig om iets te retourneren. Soms vinden de mensen het zo leuk dat we alles retour nemen dat ze het zelf weer ter verkoop aanbieden omdat ze ons dan de moeite willen besparen. Deze klanten zijn uit onze vaste klantenkring die regelmatig spulletjes bij ons kopen. Echt leuk en geeft zeer veel voldoening.

Hoe belangrijk is feedback voor jullie?

Wij vinden feedback zeer belangrijk. Regelmatig horen wij van klanten en aanbrengende klanten dat wij goed werk leveren. Dan blijken ze dus de hele feedback lijst uitgepluisd te hebben. Erg leuk. Het is alleen jammer dat je maar ca. 25% feedback krijgt op de verkopen. We hebben inmiddels op eBay meer dan 2000 klanten bediend maar slechts 500 aan feedback ontvangen. Dat is wel jammer. Ebay zou bij uitblijven van feedback automatisch feedback moeten toekennen aan kopers en verkopers.

Wat zou eBay moeten veranderen om het nog aantrekkelijker te maken voor grote verkopers als jullie.

De aanbiedingen van grote verkopers zouden eigenlijk boven die van kleintjes moeten staan maar wij zijn ook klein begonnen. Dus dat zou niet fair zijn. Wel zou het aardig zijn van eBay als we korting zouden krijgen op de kosten. Hoe meer aanbiedingen hoe goedkoper het wordt. Maar misschien komt dit nog een keertje.

Welke software gebruiken jullie om deze hoeveelheid objecten aan te bieden?

Wij maken gebruik van Turbo Lister en Verkoopmanager Pro. Daarnaarst de gebruikelijke software zoals word, excel en outlook.

Krijgen jullie veel klanten naar eBay via jullie vestiging?

Naar onze eBay winkel hebben wij meer dan 100.000 hits per maand. En dit loopt nog steeds op. Hoe meer artikelen we hebben, hoe hoger het aantal bezoekers. Wij gaan steeds meer winkelartikelen plaatsen dus het verkeer zal alleen maar toenemen.

Hoeveel eBayaccounts beheren jullie?

Wij hebben er slechts eentje (WePaYou).

Kun je iets meer vertellen over jullie franchise formule?

Onze franchiseformule is gebaseerd op het concept waarmee we nu bezig zijn. Een goede naam opbouwen en vertrouwen naar de kopers en aanbieders uitstralen. Verder is de andere basis gezamenlijk naar buiten treden als een grote onderneming en zo de kosten te drukken.

Wat is het grootste voordeel van eBay?

Het mondiale karakter. Inmiddels hebben wij naar 17 landen geƫxporteerd. Normaal is dat niet haalbaar. Verder is de structuur van de front- en backoffice zeer goed. Ook is een hoge mate van automatisering van het plaatsen en afhandelen van de objecten mogelijk. Dit bespaart veel tijd (en dus kosten).

Wat is het grootste nadeel van eBay?

Het grootste nadeel is dat je per land in moet loggen. Wil je iets op eBay UK plaatsen zal je daar in moeten loggen. Daarbij verschillen de sites onderling ook iets. Ook krijgen wij steeds meer last van spam dat via eBay gestuurd wordt. Ook zou er iets meer voorlichting moeten zijn voor de beginnende kopers omdat die nog wel eens bieden zonder dat ze het daadwerkelijk willen hebben. Dan betalen ze niet of kost het wat moeite om betalingen binnen te krijgen.

Verkopen jullie ook nog objecten buiten eBay om?

Ja, we verkopen ook nog een heel aardig beetje via Marktplaats.

Waar let jij op wanneer je iets koopt op eBay?

Op de prijs en de feedback. Als er veel problemen zijn gemeld in de feedback koop ik wel bij anderen die dat niet hebben.

Wat moet je als verkoper absoluut niet vergeten wanneer je een veiling start?

De verzendkosten te vermelden. Ook is het handig om zo laag mogelijk te beginnen om het biedproces op gang te helpen.

Hoe behoud je het overzicht bij deze aantallen producten die jullie aanbieden?


Die hoef je niet te hebben omdat eBay netjes het verkochte uit de winkel haalt en de afhandeling verzorgt. Dat is juist het grote voordeel waar wij gebruik van maken.

Wat is je favoriete betalingsmethode?

Wij hebben het liefste PayPal voor buitenland en overschrijving in het binnenland. Dit hangt weer samen met de kosten.

Hoe ga je om met wanbetalers?

Die sturen we een aanmaning via eBay en melden dan een niet betalende bieder en gaat het object weer als herkansing aan een andere bieder of het gaat weer de winkel in. We maken er geen drama van. Wel denken veel mensen die via Marktplaats kopen dat het vrijblijvend is maar dat is niet zo.

Koop je zelf wel eens iets via eBay?


Ja hoor soms wel. Vorige week nog een batterij. Prima gelopen.

Wat is het meest opmerkelijke wat je hebt gekocht of verkocht op eBay?

Een hoogwerker. En een duikvest made in Taiwan .. aan een Taiwannees.

Wat is de beste tijd / dag om een veiling te starten?

Maakt niet echt uit. Meestal laten wij het om ca. 5 uur ’s middags aflopen.

Hoeveel procent van jullie klanten komen uit Nederland?

Ongeveer 85% denk ik.

Is de klantenservice bij eBay ook beter wanneer je hogere omzetten draait vergeleken met een gemiddelde eBayer?

Ik zou het niet kunnen zeggen. Wij hebben als Powerseller een speciaal emailadres en ik heb rechtstreeks contact met eBay Nederland omdat wij wat TV reportages hebben gehad (zie onze website). Ook zijn we op kantoor geweest. Maar ik denk dat het weinig verschil maakt. Daarvoor had ik ook wat dingetjes en duurde het ook wel eens een dag en soms kreeg je direct antwoord. Net hoe druk het is.

Welke tips kun je geven aan de startende verkoper op eBay?

Probeer als klant te denken. Behandel de klant zoals je zelf ook behandeld wil worden. Dan kweek je vertrouwen. En let op de kosten met aanbieden.

Doen jullie buiten eBay om ook aan promotie voor jullie concept?

Ja, we moeten als eBay Drop-Off ook spullen aangeleverd krijgen. Vaak zie je dan mensen eerst wat winnen en afhalen bij ons om vervolgens hun eigen oude spullen via ons te verkopen. Door onze feedback krijgen wij toch wat meer vertrouwen en wat hogere prijzen.

Hoeveel man zijn er werkzaam in jullie bedrijf?

Wij werken momenteel met 6 mensen en hopen door te groeien naar 10 dit jaar.

Hoe ziet jullie bedrijf er over 5 jaar uit?

Misschien met 100 mensen in een pand van 4500m.


Zie jij het voor je dat er ooit een concurrent komt (bijvoorbeeld Google) die groter dan eBay kan worden?

Ja, ik denk het wel. Er zijn vele aanbieders. Zeker als eBay zichzelf uit de markt gaat prijzen. Wanneer bijvoorbeeld Google dezelfde faciliteiten aanbied voor de afhandeling van de veilingen en dat tegen lagere kosten zal eBay het moeilijk krijgen. En Google is aan het opstarten met Google Base. Dus ik ben benieuwd. Voor ons zelf is het ook handig om spreiding te hebben. Als er wat voorvalt zijn we niet afhankelijk van 1 partij maar kunnen we het risico ook spreiden. Wedden op 1 paard is nooit goed en beperkt je kansen. Daarom bieden wij ook op Marktplaats aan.

Wat is de link naar jullie veilingen / website?

Wij zijn te vinden op www.wepayou.nl en onze winkel op stores.ebay.nl/wepayou

Vergeet niet aan te melden voor de nieuwsbrief. Dan krijg je een bericht wanneer wij nieuwe items plaatsen.

**EINDE**

No comments: