Thursday, July 17, 2008

The answer to Ingvar Kamprad 's question. (Ingvar founded IKEA )

Ingvar wrote in his book about IKEA:

'Onze prijspolitiek is fundamenteel. Het struikelblok is dat we onzelf uit de markt prijzen.

Onze economen blijven erop hameren dat we onze "totale bruto winstmarge" boven een bepaalde percentage moet houden. Wat is dat in hemelsnaam?

Dat leidt ertoe dat artikelen met een "adembenemende" prijs, waar uiteraard een hele lage winstmarge op zit, in de woonwarenhuizen in een hoekje worden weggedrukt waardoor ze natuurlijk slecht verkopen..

Als we 3 gulden in plaats van 1,50 voor onze Bang mok hadden gevraagd, hadden we op iedere mok waarschijnlijk meer verdiend, 50 cent bijvoorbeeld, en hadden dus een hogere "bruto winstmarge". Maar dan hadden we er maar een half miljoen van verkocht in plaats van bijna 12 miljoen stuks waarop we nu 30 cent per stuk verdienen.

Dit soort ervaringen wordt maar al te vaak verdrongen of genegeerd. Dan zitten we weer met dat struikelblok (van de marge percentage doelstelling). "


My thesis was written in Word and is published using Google docs, so some of the drawings are a bit messed up. Follow the link:
An alternative pricing methodology for non-food retail, based partly on systems used at C&A Germany in the past.

No comments: