Wednesday, December 30, 2020

Hunter Douglas bod EUR 64 bericht Rowan Nijboer

In 2020 viel de aandeel Hunter Douglas even tot EUR 39 nu is er een overname bod voor EUR 64 . 

Bericht Rowan Nijboer :

Zaterdagavond kreeg ik fantastisch nieuws. Er is namelijk een bod gedaan op 1 van de aandelen in mijn portefeuille. Er werd maar liefst 25,5% boven op de beurskoers van vrijdag geboden voor mijn aandelen. Dus afgelopen maandag opende de beurskoers circa 25% hoger. Dat is snel verdiend. 

 

In dit specifieke geval kan jij er niet meer van profiteren omdat de beurskoers dus al fors hoger staat. Wie weet kan je er wel van leren door in de toekomst te anticiperen op zulke financieel prachtige gebeurtenissen.

 

Hunter Douglas

Het bedrijf in kwestie heet Hunter Douglas. Hunter Douglas is de maker van luxaflex en wereldmarktleider in het luxesegment raambekleding. Het aandeel staat aan de Nederlandse beurs. Doordat de familie Sonnenberg zo’n 90% van de aandelen heeft is slechts 10% van de aandelen vrij verhandelbaar. Doordat zo weinig aandelen verhandelbaar zijn zit het bedrijf niet in de AEX maar staat het genoteerd aan de lokale markt.

 

Small caps of aandelen genoteerd aan de lokale markt worden vaak genegeerd door grote beleggers. Die kunnen namelijk geen posities innemen simpelweg omdat er te weinig aandelen worden aangeboden. En hier heeft de particuliere belegger een groot voordeel op de professional. Jij kan dat namelijk wel.

 

Hoe werkt het bod?

De familie Sonnenberg doet nu een bod op de overige 10% van de aandelen. Het bod is in contanten en € 64 per aandeel. Ik verwacht dat de overname in Q2 2021 wordt afgerond. Dat wil zeggen dat je als aandeelhouder in Q2 de € 64 cash op je brokerrekening krijgt gestort.

 

Tenminste, als de overname doorgaat. Hier ben ik voor 99,9% zeker van omdat er aan een aantal indicatoren is voldaan. Bijvoorbeeld dat de familie Sonnenberg al de baas is met 90% van de aandelen. Die kunnen het bod gewoon doordrukken.

 

Ben ik echt blij?

Nee. Ik vind de werkelijke waarde van de aandelen ruim boven de € 64 per aandeel liggen. Ondanks de 25% rendement die ik maandag in de schoot geworpen kreeg en wat tijdelijk een lekker gevoel gaf ben ik niet blij. Als het bedrijf zelfstandig was blijven doorvaren was de kans groot dat het rendement de komende jaren voor mij hoger was geweest. Maar het is niet anders. Op zoek naar een ander idee.

 

Wat kan je hiervan leren?

Het is altijd lekker als er een bod komt op 1 van je posities want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt het bod gemiddeld 30% bovenop de beurskoers te zijn. Heb je een bedrijf in portefeuille waar een bod op komt is het dus kassa.

 

Bepaalde aandelen hebben een veel grotere kans op een overnamebod. Een bedrijf als Apple zal bijvoorbeeld nooit worden overgenomen omdat ze veel te groot zijn. Wie kan Apple als geheel kopen? Dus die extra premie kan je bij grote bedrijven vergeten. Bovendien zijn grote bedrijven gemiddeld hoger gewaardeerd.

No comments: