Wednesday, May 10, 2006

"Our People Make the Difference"


IKEA/Wal-Mart en andere succesvolle retailers weten dat naast een sterk formule, de meest belangrijke succesfactor je mensen is. De juiste mensen op de juiste plek, met de juiste bedrijfscultuur. Hier een verslag van een oud-collega bij IKEA die ze deze week schreef voor de intern IKEA Utrecht krantje.

A WEEK (bij IKEA) IN THE LIFE OF MARICELLE CARREON

Mijn naam is Maricelle, moeder van Caitlin en Martijn.
Ik werk sinds 15 april 2002 bij de afdeling Verlichting.

September 2005 ben ik verhuisd naar de afdeling Service.

Waarom afdeling Service?
Omdat ik héél erg graag “gastvrouw/greeter” wil zijn en ook bij de KIPA (KInderPAradijs aka de ballenbak) wil gaan werken!
Soms hoor ik een collega zeggen “ik vind het helemaal nix om bij de ingang te staan!”, maar ik vind het erg leuk omdat ik meer klanten contact heb.
De klant is koning/koningin! Een vriendelijke “hallo” kost niks en meestal brengt het een glimlach aan het gezicht van de klant!
En daar zijn wij voor, om de klant een “fijne winkel experience” te geven!

I really like working as “gastvrouw/greeter”, just because!

“Goede morgen!”, “Goede middag!”, “Goede avond!”,
“Tot de volgende keer!”, “Kan ik u helpen?”, “Graag gedaan!”,
“Hoe oud is u kind?”, “Eet Smakelijk!”, “Een fijne dag nog!”,
“Prettig Weekend!”.
Ik kan deze zinnetjes miljoenen keer zeggen, maar elke keer zeg het steeds met een glimlach, just because!

Ik geef nooit het antwoord “Ik weet het niet”, dan zeg ik tegen de klant
“Ik zal het even vragen, een ogenblik alstublieft!”.

Als ik bij de ingang staat, dan zorg ik dat het altijd netjes eruit ziet omdat dat de eerste indruk ik van de klant. Ik ben erg blij dat de 2 pallets gele tassen weg zijn omdat het nu vee ruimer is! De potloodjes moeten altijd netjes in de houder zitten, met de punten aan de linker kant dus de IKEA logo is leesbaar. Alle shopping tools moeten altijd goed gevuld zijn, maar niet te vol dat de klant moeite heeft om een uit te halen! Gordijnen worden elke dinsdag ochtend afgeleverd en klanten mogen hun gemaakte gordijnen ophalen bij mij. Winkelwagens mogen niet op onze parkeerterreinen dus dat is ook een favoriet onderdeel van deze functie. Maar, dan geef ik de klant altijd twee keuzes: als de klant alleen is, let ik op hun spullen en dan kan de klant zijn auto halen, of als de klant samen met iemand anders is, ik vraag een van hun om de auto te halen en die andere gaat bij de laadzone wachten. Dan zeg ik “bedankt voor de medewerking!”.

I always have lots of fun helping an English speaking customer!

De ergste ervaring werken bij de KIPA is agressieve ouders die per se hun kind moeten “dumpen” bij de KIPA, en hun kind laten liegen: schrijven dat het kind 6 jaar is terwijl hij/zij al een week 7 is geworden, of dat het kind is net niet 3, maar toch 3 opschrijven!
Maar ja, die zijn gelukkig niet zo veel!

Nou, dit was een “typische” week in mijn 44 lentes.
Ik heb net een telefoontje gekregen van de redactie gekregen dat ik heb weer mijn deadliest deadline overtreden!

Elke week vliegt, zoals altijd, zo snel voorbij!
Time flies when you’re having fun!!!

Ik draag het stokje over aan Rob van de afdeling Opbouw.
Groetjes en glimlachjes van Maricelle